Upravit stránku

Je jasné, že všechny případné problémy je třeba řešit, napravovat nebo hledat kompromisy. Nejlepší a také nejlevnější je ale úplně jim předcházet. Propouštění, hledání posil a zaškolení nováčků může totiž vyjít pěkně draho. Třeba i na statisíce. Proto je mnohem lepší o své zaměstnance řádně pečovat a náklady ušetřit. Jedním z důležitých faktorů v péči je jednoznačně motivace.

Co má vliv na motivaci?

  • Náplň práce - Člověk je dostatečně motivován, pokud ho práce baví, dělá ji dobře a rád.
  • Vztahy s kolegy - Je skvělé pracovat s lidmi, které má člověk rád, a na které se do práce těší. Pokud je to naopak, upadá motivace i pracovní výkon. 
  • Peníze - Součástí motivace je samozřejmě finanční odměna. Ta musí být z pohledu zaměstnance dostatečná a odpovídající.

Aby byl člověk spokojený a nepřemýšlel nad odchodem ze zaměstnání, potřebuje se spolehnout alespoň na 2 z těchto 3 motivačních pilířů. Pokud jsou dva z nich v pořádku, se třetím se dá vždycky něco dělat. Dnes se mrkneme právě na vztahy s kolegy.

Vztahy jdou ruku v ruce s komunikací

Abychom mohli říct, že jsou vztahy na pracovišti dobré, potřebujeme znát lidi kolem sebe a něco o nich vědět. Čím víc o sobě lidi navzájem ví, tím lépe se v práci cítí. Vztahy se prohlubují velice pomalu. Jsou založené na množství a intenzitě vzájemných kontaktů, a to nejen osobních, ale i digitálních. To je ale dobrá zpráva, protože s tím jde něco dělat.

Jako zaměstnavatel můžete vztahy podporovat, pečovat o ně, a dokonce je tvořit. Zdaleka to není o velkých gestech a drahých bombastických teambuildingových akcích. Prevence spočívá v každodenních drobnostech zakořeněných do firemní kultury.

Pozor. Vyhněte se při budování vztahů a pravidelné komunikaci hromadným emailům. To je jeden z největších prohřešků proti efektivní komunikaci.“

Zbavte se e-mailů a vytvořte si firemní sociální síť

Začněte sdílet vnitrofiremní informace, ať ví každý o všem. Ze začátku to půjde ztuha, než si každý najde to svoje a rozhodne se, pro jaká sdělení si tam bude chodit, a co je pro něj důležité. Pak se ale komunikace rozjede a zaměstnanci začnou sami tvořit vnitrofiremní obsah.

Na firemních sociálních sítích má každý svůj profil s fotografií a informacemi o sobě. Pokud zaměstnanec napíše článek, komentář, nebo označí nějaký příspěvek jako „To se mi líbí“, všude uvidíte jeho jméno i fotku. Pokud v takové situaci nastoupí do firmy nový člověk, zorientuje se daleko snadněji. Velmi brzy zjistí, kdo se jak jmenuje, a jednoduše rozpozná firemní návštěvu od vlastních kolegů.

Jaký obsah tvořit?

  • Významné události

    Narozeniny zaměstnanců, výročí nástupu nebo nové posily. To jsou základní významné události, které se na firemní síti objevují samy, podle toho, jak má každý pracovník vyplněný svůj profil. Nemusíte hned kolegům kupovat kytice. Je ale hezké, když víte, že ten daný den má někdo narozeniny, nebo že už pracuje ve firmě 6 let. Hezké je i popřát kolegovi ke svatbě nebo přírůstku do rodiny. To vám sice firemní sociální síť neprozradí, ale osobní komunikace vyhrává.
  • Příspěvky na zdi

    Na nástěnku umísťujeme rychlé zprávy s krátkou životností. Pořádá se zítra firemní večírek? Jde na trh nový produkt a chystá se jeho vnitrofiremní prezentace? Napsali jste zajímavý článek a chcete na něj upozornit? To všechno jsou vhodné příspěvky na zdi.

    Časem se na zdi mohou začít objevovat příspěvky typu „prodám/nabízím“, ale to nevadí. Pro budování firemní kultury je dobrý jakýkoliv obsah. U nás frčí třeba objednávky farmářského medu :) Navíc nástěnka má různé kategorie, takže můžete oddělit příspěvky firemní od volnočasových. Je super, když si lidé ve firmě sami zorganizují popracovní fotbal nebo volejbal. To vše posiluje vztahy, stmeluje kolektiv a vy máte jeden pilíř spokojenosti vyřešený. A za kolik? Za deseti koruny na zaměstnance měsíčně.

  • Články

    Články jsou příspěvky trvalejšího charakteru. Například, pokud se chystá změna organizační struktury, nebo pokud prezentujete odlišnosti nového ceníku. Cokoliv, co je dlouhodobě hodnotná informace. Ideální je publikování zajímavé reference, co se podařila, nebo třeba dopis od spokojeného zákazníka. Pokud se chystá firemní akce, pak hodíte do článků oznámení a v komentářích vám lidi pomůžou vybrat, jaký udělat program. Pokud školíte na nový produkt, máte k dispozici rubriku vzdělávání, která je určená na nové poznatky, případně výsledky průzkumů apod.
  • Organizační tabule

    Když už máte na podnikové sociální síti uloženy profily všech zaměstnanců, stačí je rozřadit po odděleních a naplnit firemní pozice. Získáte tak snadno přehlednou strukturu firmy. Ta se ze zadaných informací vytvoří sama. A opět i s fotografiemi a kontaktními údaji. Snadno tím získáte informace kdo, kde pracuje a jaký má kontakt. Pro nové zaměstnance je to velmi důležité. O to rychleji se ve firmě zorientují.
  • Vzorové dokumenty

    Sociální síť bude pro zaměstnance ještě víc atraktivní, pokud do ní umístíte vzorové dokumenty, hlavičkové papíry, logo, firemní řád apod. Čím víc se na síť budou zaměstnanci vracet, tím víc budou mít na očích informace o lidech z firmy a budou utužovat vzájemné vztahy. Navíc je vždy vše v aktuální verzi na jednom místě a dostupné. 

Jak zavést firemní sociální síť?

  1. Vysvětlete všem, proč je důležité sociální síť mít a používat, jaké jsou její výhody a co vám přinese. 
  2. Udělejte přístup k síti co nejjednodušší. Dobrým startem je stručný návod a připravené přihlašovací údaje.
  3. Najděte spojence. Takové, kteří budou do firemní sociální sítě nadšeni a budou to šířit dál.
  4. Je jasné, že zpočátku se najdou tací, kteří nebudou úplně společné firemní síti fandit. Na to se připravte a buďte trpěliví, nejde všechno hned.
  5. Domluvil se skrz sociální síť teambuilding? Dala se do kupy parta, která společně pořádá charitativní běh? Povedlo se uspořádat sbírku pro dětský domov skrz příspěvek na zdi? Ukazujte si a dávejte za příklad, jak firemní sociální síť pomohla. 
  6. Je skvělé, když si všichni v práci nastaví firemní sociální síť jako úvodní stránku ve svém prohlížeči. Od doby posledního přihlášení jim síť přehledně ukáže, co je nového, a kdo reagoval na jejich příspěvky.

 

Firemních sítí, které pro budování vztahů můžete využít, je mnoho. Většinou jsou on-line, dostupné přes internetový prohlížeč a není třeba nic instalovat. Prostě jen každému zaměstnanci založíte přihlašovací účet a může začít síť využívat.

Naše sociální síť v rámci eBRANA systému umí všechno, co k budování skvělých pracovních vztahů potřebujete. Není sice zdarma, ale její cena se vám mnohonásobně vrátí. Další info najdete na webu eBRÁNA systému

Zajímají vás další tipy, jak být moderní a oblíbený zaměstnavatel?

Přijďte na seminář, který jsme ve spolupráci s Českým Trhem Práce a Štěpánem Bartyzalem připravili. Dozvíte se jak budovat employer brand, jak tvořit obsah pro sociální sítě i jak efektivně nabírat ty správné nové lidi. 

Martin Semerád

Martin Semerád

výkonný ředitel

Martin je výkonným ředitelem eBRÁNY. Je její součástí od úplného začátku a stojí za chodem celé firmy. Ví o všem, co se v eBRÁNĚ děje. Ať jde o finance, vývoj produktů, výrobu nebo pohovory.