Upravit stránku

Barevná typologie osobnosti

Víte, co to znamená, když o někom řekneme, že je modrý, červený nebo zelený? Tuto typologii používáme v eBRÁNĚ už nějaký ten rok a pomáhá nám jak interně, při týmové práci, tak externě, při vedení úspěšných obchodních jednání a pochopení klienta.

Jedná se o typologii, která vychází ze studií o mozku a jeho částech ve vazbě na ovlivňování rysů osobnosti. Lidské chování vychází z interakce tří částí. U někoho je více dominantní kmenový mozek (instinkty, pudy, zkušenosti), u jiného mezimozek (emoce a spontánní rozhodování) a u některých převládá neokortex, což je vývojově nejmladší část mozku odpovědná za racionalitu, plánování, myšlení a vědomé jednání.

Co je tedy barevná typologie?

Jedná se o osobnostní typologii, která popisuje základní vlastnosti, chování a povahové rysy a způsoby rozhodování lidí. Pomáhá poznat sebe i druhé, a tím budovat lepší vztahy doma i v práci. Díky ní jste schopni na základě pozorování velmi rychle poznat osobnost člověka a přizpůsobit mu svůj styl komunikace. Diagnostika je jednoduchá, rychlá a tato typologie rychle zapamatovatelná a uplatnitelná v praxi.

Kdy ji upotřebíte?

V byznysu a prodeji
  • Budete schopni používat prodejní argumenty podle osobnosti zákazníka
    a rozeznávat jejich odlišné nákupní motivy.
  • Pomůže vám kategorizovat své klienty
    a reagovat na jejich potřeby.
  • Klienty lépe pochopíte a dokážete lépe předvídat jejich chování.
  • Efektivně povedete obchodní jednání.
  • Budete vědět, jak připravit a prezentovat nabídku produktů klientům.
  • Naladíte se na frekvenci osobnostně odlišných zákazníků, a tím je cíleně zaujmete pro nákup.

V marketingu

  • Podle dominance mozkové části lze uvažovat i o chování spotřebitele na trhu. Proto je možné tuto typologii aplikovat i v marketingu. Výrobek, obal a reklamní kampaň dotváří obraz značky či firmy.
  • Budete vědět, jaký komunikační tón použít, pokud chcete oslovit danou skupinu.
     
Při vedení lidí
  • Pomůže vám efektivně zadávat práci a předávat informace kolegům.
  • Pochopíte, jak správně lidi vést a motivovat. 
  • Zvolíte vhodný komunikační tón.
  • Budete zlepšovat vnitrofiremní komunikaci.

Zajímá vás, jak uplatnit různé typy vedení vzhledem k typu osobnosti?

Přečtěte si článek o situačním leadershipu. 

Jak určit dominantní barvu?

K přesné diagnostice a určení dominantního komponentu a převládající barvy slouží dotazníky či certifikované programy - například STRUCTOGRAM®. Nicméně pro laický odhad vám bude stačit pozorování člověka (jak se chová, na základě čeho se rozhoduje, o čem rád mluví, jakým stylem hovoří, jak vypadá jeho pracovní prostředí apod).
Pokud si budete dělat test, pravděpodobně vám nevyjde pouze jedna barva, ale kombinace barev, přičemž některá barva může být více dominantní. Obecně platí, že

  • červená vyjadřuje direktivního člověka, 
  • zelená člověka zaměřeného na vztahy,
  • modrá analytického člověka.

Červený typ osobnosti

Červení jsou obecně označovaní jako dominantní, energičtí a aktivní lidé (většinou mají silný stisk ruky). Jsou to lidé, kteří se rozhodují velmi rychle a pocitově (co na srdci, to na jazyku). Potřebují, aby byly věci hned a podle jejich požadavků, často argumentují tím, že „nemají čas”.  Jsou vysoce výkonově orientovaní, podstupují často riziko, experimentují, jsou soutěživí, dokážou ostatní strhnout. Dominantní jsou pro ně emoce vycházející z mezimozku. Ty vedou jejich chování a velmi ovlivňují i jejich jednání, tzn. že racionalita následuje až po rozhodnutí založeném na citech, emocích. Jsou vedeni svými emocemi.

Mají obavu ze selhání a vyhledávají náročné fyzické aktivity. Jsou rádi středem pozornosti (v jejich kanceláři najdete vystavené poháry, ocenění, medaile). Většinou se těší přirozené autoritě, jsou netrpěliví a impulsivní. Vyžadují schválení jejich schopností od druhých. Někdy mohou být sobečtí, což z nich činí nepříliš dobré týmové hráče.

Jak oslovit červeného zákazníka?

Pro červeného zákazníka je podstatné působit na city a jednat rychle. Experimentuje, riskuje, řeší věci rychle a impulsivně, kupuje nejprestižnější výrobky (to, co je „IN”). Dynamika, dráždivost, spontaneita, specifické zážitky a výjimečnost produktů je to, co ho přitahuje. Chce se dostat vždy rychle k podstatě věci a mít jasné informace, které moc neanalyzuje.

Co ho charakterizuje: dominance, přítomný okamžik, dynamické jednání.

Velmi často se s takovým typem osobnosti setkáme v profesích, kde je potřeba se rychle rozhodovat, orientovat se na cíl a výkon.

Zelený typ osobnosti

Zelení jsou považováni za přátelské lidi, pro které je vztah na prvním místě. Jsou velmi společenští, kontaktní a vyzařují z nich sympatie. Mají cit pro lidi, zajímají se o jejich osudy a příběhy. Jsou srdeční, přitahují si sympatie okolního světa. Ve vztahu k lidem preferují přímý kontakt a sdílení prožitků. Rádi se druhých dotýkají, na což je potřeba si dát pozor při jednání s jiným typem člověka - ne každý by mohl snést tak těsný tělesný kontakt.

Dominantní je u nich kmenový mozek „pračlověka“ využívající zkušenosti, jak společně s druhými přežít (kooperovat, domluvit se, aplikovat minulou zkušenost). Proto rádi komunikují a povídají si, sdělují životní příběhy. A přitom jakoby náhodou vznikne obchod. Patří mezi stmelovače kolektivu, jsou trpěliví a dotahují úkoly do konce. Pracuje se jim dobře v příjemné atmosféře, kdy jsou obklopeni věcmi, ke kterým mají vztah. Neumí říkat ne, čehož mohou druzí zneužívat.

Jsou spíše konzervativní, zakládají si na tradicích a zažitých, vyzkoušených věcech. Jednají na základě zkušeností. Nemají rádi experimenty. Rozhodují se na základě intuice. Často si staví vzdušné zámky. Prostředí kolem sebe chtějí mít hezké (květiny, fotografie), záleží jim na příjemné atmosféře.

Jak oslovit zeleného zákazníka?

Zelené klienty zaujmete osobním servisem, spolehlivostí a zájmem o ně jako osobu (jak se daří jejich rodině, jaký měli víkend). Vyhovuje jim kontakt a komunikace s druhým člověkem. Úspěch jednání je založen na vzájemných sympatiích a vztahu.

Co ho charakterizuje: osobní vztahy, společenskost, týmová hra.

Velmi často se s takovým typem osobnosti setkáme v kreativních profesích a službách.

Modrý typ osobnosti

Modří jsou analytici, perfekcionalisté, mají sklon k preciznosti. Jsou vedeni racionalitou velkého mozku, neokortexu (zodpovědného za racionální myšlení). Věcnost a racionálnost rozhodování je u nich na prvním místě a emocím dávají naopak velmi malý prostor. Mohou být odtažití, chladní, či rezervovaní. Drží si bezpečný odstup a důvěru si získají až po bližším poznání. Hůře na nich poznáte, co právě cítí, mohou působit chladně až arogantně, ale jejich city jsou přitom hluboké.  

Modří velmi rádi studují návody. Mají problém při podávání ruky, jsou spíše plaší. 

Neumí se rozhodnout bez dat, hloubkové analýzy a plánování, proto jim rozhodování trvá tak dlouho. Chtějí najít souvislosti a řád, přijít věcem na kloub. Nepřemýšlí tak nad tím, co bylo, ale spíš nad tím, co bude, co je možné a nemožné. Drží si odstup od věcí i druhých lidí. Kladou důraz na fakta, kvalitu a intelektuální zpracování reality. Často se zdají být bez emocí a nechtějí být v kontaktu s druhými lidmi. Jejich největším strachem je, že budou kritizováni.

Aby se mohli pustit efektivně do úkolu, je třeba dát jim přesné zadání, termíny a cíle. 

Jak oslovit modrého zákazníka?

Modrý zákazník slyší na technické parametry, rozhodování je u něho založené na věcných a logických argumentech, užitku produktu, srovnání parametrů a cen. Na obchodní schůzce ho oslníte daty, detaily i tím, že nebudete tlačit na pilu a dáte mu čas na rozmyšlenou. Upoutáte ho svou racionalitou, odborností, individuálním přístupem a zajištěním budoucnosti.

Co ho charakterizuje: racionální rozhodování, věcnost, analyzování a plánování.

Velmi často se s takovým typem osobnosti setkáme ve vývoji, finančním sektoru a IT.

Na co si dát pozor

Jakoukoliv typologii osobnosti je třeba brát s nadhledem. Každý z nás není přesným popisem charakteristiky jedné nebo druhé typologie, ale jsme smíšením různých typů, jejichž dominance se může v důsledku různých životních situací lehce měnit. 

Barevná typologie nám pomáhá vyznat se v chování druhých lidí a odhadnout jejich budoucí reakce. Na druhou stranu může být tato diagnostika velmi ošidná a nepřesná. Cílem různých typologií osobnosti je standardizovat lidské chování, z čehož může vznikat pomyslné škatulkování a nálepkování.

Stanovení barevného typu není exaktní věda – ne vždy člověka dobře vystihuje. A na to je potřeba pamatovat.

Zajímají vás další tipy, jak úspěšně budovat vztahy (nejen) s podřízenými?

Mrkněte na článek s návodem, jak ukočírovat tým 28 lidí
i přestože o jejichž práci zdaleka nevíte každý detail.